pátek 11. června 2010

Romeo, Julie a tma

Jan Otčenášek

  • narodil se v Praze roku 1924

  • vystudoval obchodní akademii

  • koncem války se zapojil do ilegálního hnutí mláděže ve skupině Předvoj

  • poté pracoval jako účetní

  • od roku 1952 působil ve Svazu československých spisovatelů

  • některá jeho díla byla zfilmována



Romeo, Julie a Tma


Příběh se odehrává v období 2. světové války (přesněji v období heydrichiády). Pavel je mladík, který má před maturou. Rád se potloukal po ulicích. Jednoho dne zamířil do parku a seznamí se s židovkou Ester. Její rodiče byli trasportováni do Terezína. Také ji přišel lístek s povoláním do Terezína, ale Ester nepřišla. Pavel ji přesvědčil, aby se ukryla v pokoji u krejčovny od jeho táty. Každý den ji chodí navštěvovat, nosí jí jídlo, povídají si.Ta mu často vypráví o svém dětství, o tátovi, o rodině. Postupem času se do sebe zamilují. Pavlovi rodiče začínají být podezdřívaví, že chodí tak pozdě domů nebo ven. Pavel se moc na maturitu neučí. Předtím jen proplouval životem, nyní má smysl života, má pro co dýchat. Záleží mu na Ester, přesto ji neinformuje o dění za zdmi její komory. V rádiich jsou hlášení, že ten, kdo schovává židovské osoby, bude zastřelen nejen on, ale i jeho rodina. Po nocích se Ester, bojí. Slýchává hlasy a zvuky chůze kolem jejího okna. Slídí tam kolaborant Rejsek, který věčně po nocích popíjí. Vše vrcholí tím, že opilý Rejsek vtrhne do krejčovny, začne pořvávat, ať tu židovku neskrývají. Ví, že tam je. Snažil se ji najít. Nakonec se dostal i do její komůrky. Naštěstí Ester už byla jinde schovaná. Krejčí vyvedou Rejska pryč. Ester už nebaví riskovat život Pavla a jeho rodiny, proto splašeně utíká pryč. Nakonec je na ulici zastřelena.


Můj názor:

Mám ráda příběhy z války, takže děj se mi moc líbil. Někdy se mi zdálo, že je tam pár zbytečných líčení. Zajímavý je sám i název knihy, kdy sám čtenář postupem času zjistí, proč právě tenhle název (Stejně tak jako Romeo a Julie v Shakespearově románu, si nejsou souzeni kvůli svému rodu, tak je tomu podobně i u Pavla/árijec/ a Ester/židovka/. Tma pro mě znamená dobu, ve které právě žijí. Nejistota...Naděje, že na konci tmy je světlo a oni budou žít šťastně.)


Po přečtení jsem se podívala i na televizní zpracování z roku 1997, které je možno shlédnout na webu české televize.Režie K. Smyczek, hrají: Barbora Seidlová(Ester), Tomáš Masopust(Pavel), Oldřich Navrátil, Václav Postránecký, Jiří Strach

Toto zpracování se mi líbilo, jsou zde přesné dialogy z knihy. Zklamalo mě akorát to, že film nezačíná seznámením Ester a Pavla v parku na lavičce (ale až místnosti, kde se Ester ukrývá).


Ještě existuje stenojmenný film z roku 1959, který jsem neviděla. Režíroval jej Jiří Weiss. Hrají Ivan Mistrík, Dana Smutná, Jiřina Šejbalová, František Smolík a další.

Žádné komentáře:

Okomentovat