pátek 27. srpna 2010

Sanaplasma a mé zkušenosti

Plazma se používá při velkých popáleninách, při ztrátě imunity apod.

Nikdy jsem nedarovala krev nebo plazmu, tak jsem si řekla, že to zkusím. I když mě pohled na jehlu děsí nebylo to tak strašné.

OBJEDNÁVKA
Prvně jsem se musela objednat(buď telefonicky nebo osobně). Objednávala jsem se telefonicky. Pro jistotu jsem řekla paní, že jdu poprvé, protože se vyplňuje formulář a provádí se vstupní prohlídka, což zabere dost času(odběr přibližně 1hod a prohlídka 2 hod). Paní si mě zapsala a řekla, že mám dost pít asi 2litry. Tak jsem se to snažila dodržovat, taky jsem si pořádně prostudovala stránky SANAPLASMY, kde je psáno, že by se neměl pít alkohol den před darováním a další užitečné rady.

KDE
Sanaplasma Ostrava se nachází na Masarykově náměstí, vedlě Baťi. Zde je mapa. Zprvu mi trvalo než jsem našla, kde to je. Myslela jsem si, že se do Sanaplasmy dostanu přes Baťu, ale pak jsem zjistila, že musím do ulice 28. října a tam byl VCHOD. Vylezla jsem pár schodů a vešla do prostorné místnosti.Je tam recepce, spousta židlí a stolů, jeden počítač s internetem, automat na vodu, automat na čokoládu a televize.

Přišla jsem k recepci, nahlásila jsem se a dostala jsem formulář. Byly tam různé otázky na onemocnění, úrazy apod. Mimo jiné tam bylo také popsáno, jak vše bude probíhat při odběru a co se s plazmou děje dále.

PRVNÍ NÁVŠTĚVA
Formulář jsem vyplnila a šla opět k recepci. Tam si mě paní z ničeho nic vyfotila webkamerou, vytiskla papír a řekla, že musím počkat až si mě paní doktorka zavolá k prohlídce. Tak jsem čekala půl hodiny, hodinu a začala jsem mít nervy, protože jsem byla objednaná na 1 hodinu. Pak mi paní z recepce řekla, že musím ten papír nechat na okraji stolu recepce a že si mě paní doktorka zavolá. Tak jsem se po půl hodině dočkala. Prohlídka probíhala normálně, akorát si musela paní doktorka odběhnout (něco si vyřídit), takže jsem tam čekala dalších 20 min. Na konci si mi dala ještě šumák vápník a že to mám vypít.

ODBĚR
Po chvíli si mě zavolala sestřička, byla velmi milá. Vše mi vysvětlila, usadila mě do zeleného křesla, kde jsem měla nohy mírně nahoře. Sestřička mi píchla trochu větší jehlu do ruky. Ani moc to nebolelo. Vedle mě byl přístroj na odběr plazmy. Ten "čerpal" ze mě krev, pak odstředil plazmu a vracel zpátky krev do mě. Několikrát se tento proces opakoval. Když se ze mě krev "čerpala" vůbec to nebolelo, horší bylo, když se mi krev vracela zpátky. Měla jsem takový nepříjemný pocit a mírně to štípalo.Odběr trval asi 45min, pak přišla sestřička, vyndala mi jehlu. Zeptala se mě, jestli mi není špatně. A nebylo. Jiným lidem po odběru tekla krev ještě z té malé ranky. Musela jsem ještě 5min "ležet" v křesle, poté pomalu vstát a pokud mi nebylo špatně mohla jsem jít.

U recepce jsem dostala kartičku s nejbližším dnem možného odběru + finanční náhradu 200kč + žetonek na čokoládu z automatu.

RADY
  • několikrát si zajít na wc před odběrem
  • hodně pít před odběrem
  • vzít si sebou knihu, přehrávač, cokoliv ať se během 45min nenudíte
  • jít darovat i krev, nechodit darovat jen za peníze


Teď je čas darovat krev

32 komentářů:

  1. užitečný článek. uvažuju o darování, ale bojím se..

    OdpovědětVymazat
  2. Taky jsem se bála, že to bude bolet, že mi bude zle. Není to tak strašné :)Akorát jsem byla pak celý den taková unavená, to je asi vše. Plánuju jít darovat krev :)

    OdpovědětVymazat
  3. já bych chtěla taky ale když jsem měla mononukleózu tak můžu nebo nemůžu? mam zafixované v hlavě, že když člověk prodělá infekční nemoc tak pak už nemůže darovat, tak neviš co psali v tom dotazníku?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. darovat můžeš, pokud po doléčení máš pauzu 1rok, vezmi si s sebou papír o tom, kdy ses doléčila a bude to v poho

      Vymazat
  4. Já jsem taky prodělala infekční nemoc příušnice a v pohodě mě vzali. Oni si z toho prvního odběru, co jsi tam poprvé udělají asi nějaké testy, jestli je tam plasma v pohodě. Zkus se mrknout na jejich stránky, možná tam mají více info. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jenze ty jsi tu plazmu nedarovala. ty jsi tu plazmu prodala. V podstate jsi prodala sve telo a jeste s tim machrujes.
    A presne diky takovym lidem jsou nemocnice bez penez (ano, prodavaji taky plazmu, ale pak ty penize investuji) a leky z derivatu krve tak drahe...
    Ja dyla darovat v patek desticky (plati se za to 900 za jednotku v nemocnici) a financni odmenu jsem si nevzala. Tak mi to prijde cestne a spravne...
    Jinak, doporucuji jit prodat vajicko, za to se plati 22.000,- ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo takze chces rict ze neudelala nic dobreho jo..? Plasma se daruje protože z nich vznikaji leky tak ze neni pravda co rikas a myslis ze ti co darujou plasmu jsou ku*vy jak si to napsala ze prodavaji sve telo...? Ty jsi asik jinaci ....

      Vymazat
    2. a když prodáš vajíčko, tak jsi neprodala své tělooo??? to tě nechápu, seš hustá a nevíš co tu říkáš! Přečetla sis to po sobě?

      Vymazat
    3. Přesně tak, v Sanaplasmě se plasma odebírá, ale defacto prodává...darování je už dle názvu bezplatné. Na vysoké jsem tam taky chodila, ale teď chci chodit darovat krev do fakultní nemocnice, pořád mají nedostatek.

      Vymazat
    4. nemocnice bez peněz....takhle jsem se dlouho nepobavila

      Vymazat
  6. Klára: a nechodíš někde darovat i rozumy, že seš tak moc přechytřelá, nebo nedaruje tobě někdo? :DD to by spíše odpovídalo..

    OdpovědětVymazat
  7. ondras: Rozumy daruji kazdy ctvrtek od 15:30 do 17:30, ale pro Tebe udelam vyjimku a muzes prijit i zítra od 14:15 do 17:00...

    OdpovědětVymazat
  8. Bohužel musím souhlasit se slečnou Klárou. Po vpádu Sanaplasmy do ČR, která plazmu kupuje, ubylo dárců krve v nemocnicích. Plazmu, kterou Vám odeberou na Sanaplasmě vozí do Švýcarska, vyrábí z ní léky a ty víc než draze prodávají. Kšeft a výnosný, ale když budete ležet v nemocnici v ČR, tak budete muset doufat, že se najde dobrá duše, která Vám dá krev a plazmu zdarma. Jsem dárce krve a na Sanaplasmu bych nešla, kromě toho osobně znám 3 lidi, kteří měli výrazné zdravotní potíže za Sanaplasmy a jak řekla kamarádka:"rozpíchali mi tam ruce tak, že už mi krev neumí nikdo pořádně odebrat".
    Píšu o této problematice diplomovou práci a čím víc člověk ví, tím spíš by na Samaplasmu ani nepách...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak,zkuste se sestry zeptat,zda léky z vaší plazmy,budou použity u nás.Nejen že neodpoví,ale sama zjistíte,že se vozí do Švýcarska.Plazmu za peníze dávají pouze chudí lidé kteří potřebují peníze.

      Vymazat
  9. Já jsem spíše tenhle článek psala, jak to tam vypadá apod. Nevěděla jsem, že je to komerční. Na Sanaplasmu už nechodím.Četla jsem, že to není moc zdravé chodit tak často chodit (myslím tím co každý týden).

    OdpovědětVymazat
  10. Jen dodatek k tématu.Léky vyrobené za použití krevní plazmy (albumin a pod.) se na území ČR nevyrábějí,tzn že i státní transfúzní stanice ji prodávají do zahraničí a každý pacient v ČR dostává dotyčné léky zahraniční výroby (žádná česká plasma zadarmo neexistuje).Dále plazma se nevyváží do Švýcarska,ale do Rakouska.To jen tak pro Vás slečno vysokoškolačko do diplomové práce , abyste si neudělala na medicíně ostudu :) Jinak jen na závěr mě zaráží,co všichni ohledně toho šílí.Celé zdravotnictví je byznys (zdravotnický materiál,přístroje a pod.) a plazma je zase a jen surovina pro výrobu léků,takže na tom logicky někdo musí vydělat,což až budete ležet v nemocnici s nedej bože těžkými popáleninami nebo hemofilií vám asi bude jedno.Jak darování krve , tak i plazmy má smysl,a je na každém z nás,pro co se rozhodneme :) Všem dárcům čehokoliv zdar :)

    OdpovědětVymazat
  11. Musím souhlasit s posledním komentářem, plazma zadormo se taky prodává do zahraničí...
    Já osobně nevidím problém v tom, že si chce dejme tomu student dvakrát do měsíce přividělat blbý čtyři stovky. Společnost sana plasma normálně obchoduje a docela si na tom vydělá, tak nechápu, proč by dárce neměl dostat finanční kompenzaci. Když budete obchodovat s čímkoliv jiným, taky za to zaplatíte...
    A jen tak mimochodem, mamka chodí na bezplatný odběry krve a musím říct, že zas tak zadarmo to taky není. Krom svačiny (párky) a internetu dostane den volna v práci a ještě slevu na daních. A to nepočítám výhody od pojišťovny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. musím jen souhlasit!!!! prej zadarmo, ty holky neví co tu píšou!!!!

      Vymazat
    2. když já mohu za všechno platit tak nevím proč by mě nemohli také platit za plasmu!!!

      Vymazat
  12. Za plazmu se neplati, je to jen jakesi bolestne a uhrada nakladu. Je to daleko narocnejsi odber nez samotna krev. Krev jsem daval od roku 1989 a musel jsem se zasmat, kdyz Cerveny kriz zakazal vyplacet prispevky za darovani krve:) Obchod s krvi je obrovsky byznys a od nas se vyvazela davno predtim, nez sen dorazila Sanaplazma. Ciste pokrytectvi kritizovat ty, jez si nechaji zaplatil naklady za odber a ne ty, kteri s touto tekutinou delaji obrovsky byznys. Krev ani plazma ci desticky se nedaji nicim nahradit. Stejne tak zasah do lidskeho tela zanecha stopy a za to by mela byt a je penezni nahrada, nikoli za krev, ci jeji cast! Darovani plazmy za penize tedy neni a je stejne bezprispevkove, jako darovani krve. Reste radeji to, proc fetaci dostavaji injekce a vitaminy zdarma, ackoli si nici zivot sami a bezbranne miminko si musi zaplatit ockovani proti nemocem, ktere tu zrovna tihle sebevrahove mohou roznaset.

    OdpovědětVymazat
  13. A dodatek pro Klaru :D to, ze by ti zaplatili za krev ti vadi a ze by nekde behalo dite z tveho vajicka a ty bys ho nemohla pochovat a pohladit by ti nevadilo? :D

    OdpovědětVymazat
  14. sarcasm sign, dummy :)

    OdpovědětVymazat
  15. neni čeho se bat ja chodim na plazmu pres 7 let a ani jednou se mi nic nestalo

    OdpovědětVymazat
  16. A vy rozumbradové, víte vy vůbec, že transfůzní stanice v Brně má dostatek krve? V této době si dárce předobjednává dokonce až na konec června, tedy alespoň s krevní skupinou AB+.

    OdpovědětVymazat
  17. Zapomínáte, že nejdůležitější je, že dárce prostě POMÁHÁ. A ne svému příbuznému, partnerovi či kamarádovi, ale naprosto anonymnímu neznámému člověku. Jak může být takový dárce pokrytec? A to, že si někdo za to nechá zaplatit (mimochodem 400 Kč musí být směšná částka oproti ceně, za kterou si to pak dárcovské centrum naúčtuje) nebo ne, je jeho osobní rozhodnutí. Takže neřešte kraviny a řeště to, že lidi prostě pomáhají. Navíc, darovat plasmu může člověk víckrát než krev, takže teoreticky pomáhá víc... ne? :) Vende

    OdpovědětVymazat
  18. Už chodím na plazmu 6 měsíců.Je to pohoda.Vřele všem doporučuji.Ke mě se přidal i můj syn.A je spokojený.

    OdpovědětVymazat
  19. Já asi řeknu k tomu tolik. Začal jsem chodit na sanaplasmu, připadá mi to v pohodě, příjemný personál a ty 400kč jsou akorát. Já nevím co na tom vidíte. Chodím darovat i krev do nemocnice a zadarmo to taky není, i když na ruku nic nedostanete, ale jak se zde již psalo, máte výhody na daních. Dokonce jsem se někde na internetu dočetl, že za jeden odběr krve se vám může odečíst z daní až 2000kč, dále výhody od zdrav. pojišťovny a pak, když jdete darovat krev mate automaticky omluvenou šichtu v práci. A je to dobře......motivace je a co chodím do nemocnice na odběry tam čekám v pořadníku jak za komančů

    OdpovědětVymazat
  20. Nejhorší, když ležím a nutně potřebuju na hajzl :D :D mám co dělat, abych to vydržel

    OdpovědětVymazat
  21. Tereza Hlavínová (25.4.1991)19. března 2014 v 20:52

    Před třemi lety jsem se rozhodla darovat krevní plazmu. Odebírali mi ji v Plzni, v Sanaplasmě.

    Po vyplnění dotazníků mi odebrali určité množství plazmy s tím, že se mi brzy ozvou, zda jsem, či nejsem vhodná jako dárce.

    Za pár dní opravdu volali a řekli mi, abych k nim znovu přišla, že mi nalezli žloutenku. Dostala jsem, samozřejmě, strach a okamžitě jsem jela do Sanoplasmy. Tam mě seznámili se skutečností, že díky tomu budu vyřazena navždy ze seznamu dárců a odkázali mě do plzeňské nemocnice s žádostí o řádné vyšetření krve.

    Na konec bylo v borské nemocnici lékaři zjištěno pouze to, že protože jsem ročník 91, byla jsem na základní škole zahrnuta do celoplošného očkování proti žloutence typu A+B a drazí pracovníci v Sanoplasmě v Plzni nerozeznali protilátky z očkování od nákazy. Pro to se nejspíš budu hodně rozmýšlet, než půjdu znovu "něco darovat".

    OdpovědětVymazat
  22. Nekorektní, krátkozraké a ponižující jednání s dárci, nutí vás podepsat vše předem a i v případě nevybrání ukládají všechny vaše citlivé a osobní údaje...vyhnout se širokým obloukem!

    OdpovědětVymazat
  23. Je to pro dobrou vec.a nechapu ty co to hani.vse je dnes placeny.

    OdpovědětVymazat